Copywriting | Lenča Prokopová | 13. 5. 2024

Kde hledat aktuální informace, když...

Plavete v množství informací o tom, co a jak máte psát? Jeden zdroj uvádí, že LinkedIn algoritmus miluje příspěvek o 1 300 znacích. Ten druhý naopak říká, že byste měli přitlačit a dvě postované normostrany jsou tak akorát. Čemu tedy věřit a kde najít nejaktuálnější informace? Pojďte se seznámit se zdroji, které při své práci používáme my. 

… píšete na LinkedIn

Na LinkedIn se nám rozmohl takový nešvar – rozdělování jedné věty do více řádků (také vás to odrazuje od čtení?). Abychom pochopili, proč tento boom vznikl, musíme se vrátit o pár měsíců nazpět, kdy LinkedIn přišel s novými informacemi o chování algoritmu. Ve 123stránkovém reportu od Richarda van der Blooma se objevila doporučená délka textu přes 1 800 znaků (bez použití fotografie jakožto vizuální kotvy). Tvůrci začali psát delší příspěvky, u kterých trávíme mnohem více času. Rozdělení jedné věty do celého odstavce opticky zvětšuje příspěvek a algoritmus jej taguje jako „dlouhý a zajímavý“. 

Logicky bychom tedy všichni měli psát tímto stylem. V realitě to prosím nedělejte. Úlohou autora není tvořit jen texty obsahově zajímavé a pro algoritmus lichotivé (to se dá udělat i bez dělení vět), ale také dynamické a snadno čtivé. Rozdělená věta do několika odstavců nás nutí na konci každé řádky klesnout hlasem, stejně jako u básně. Jenže kde je rým? Hlavní myšlenka se z obsahu vytrácí, na scénu přichází čtenářovo zmatení. A i když většina přispěvatelů a čtenářů na LinkedInu křičí po zrušení tohoto psaného stylu, stále se najdou tací, kteří v něm pokračují. Dokonce i mezi námi copywritery.

Jak tedy poznat, co dělat a co ne, abyste tvořili co nejlepší texty? Stavte nejprve na pocitu. Nám se osvědčilo číst texty nahlas. Čte se vám to špatně? S největší pravděpodobností budou mít stejný problém i čtenáři. K pocitu přidejte jasná čísla a informace od samotného LinkedInu a máte vyhráno. Abyste se pod tíhou všech informací neutopili, můžete sledovat na LinkedIn světového Richarda van der Blooma a Sergeje Pavljuka, kteří se (nejen) algoritmem této profesní sítě zabývají. 

… píšete na ostatní sociální sítě

Ctrl + C, Ctrl + V při psaní na různé sociální sítě nepoužívejte. To, že vám příspěvek na LinkedIn funguje, neznamená, že je vhodný pro Facebook, nedej bůh Instagram či TikTok. Každá platforma má svá specifika a je dobré o nich mít před začátkem psaní stejné informace, jako budete mít nyní o LinkedInu. :) 

Instagram

Původně obrázková sociální síť se mění před očima a text získává stále méně prostoru. O to více je důležitý, neboť společně s náhledovou fotografií je jedinou kotvou, která má během necelých 3 vteřin upoutat pozornost. O tom, jak a co tvořit, píše ve svých příspěvcích Katka Pavlíčková. U ní máte jistotu těch nejčerstvějších a dopodrobna rozebraných informací, které vám hodně usnadní pohled na tvorbu textů. Další odbornicí na IG je content markeťačka a copywriterka Karolína Kachyňová, která o Instagramu mluví v Reels a podcastu „Jak na reklamu a sítě“. 

Facebook

Facebook ještě neumřel. Naopak poslední statistiky ukazují, že v České republice ho využívá 6,6 milionu uživatelů. Z toho největší skupinu tvoří muži a ženy ve věku 25 až 34 let. Ano, na Facebook se opravdu stále vyplatí tvořit příspěvky. Aktuální informace k této sociální síti (a Meta obecně) odebírejte v newsletteru od Elišky Vyhnánkové a Michaely LosekootDigitální #Jak na sítě – nebo sledujte novinky od Newsfeed.cz

… píšete web

„Web se píše pořád stejně!“ Největší omyl, který mezi copywritery koluje. Naopak. Web se vyvíjí se svými uživateli a jde s dobou. Složitým a nepřehledným webům odzvonilo a nahradily je mnohem jednodušší weby. Uživatel totiž potřebuje rychlé informace a důvod, proč by měl nakoupit zrovna u vás. Ale najdou se i výjimky… Vývoj doby i webových stránek má v malíku House of Řezáč, přesněji řečeno: Jan Řezáč.

My si prošly webinářem Jak vzniká web v roce 2024. Nejenže se stále mění nákupní chování, ale také webové řešení firem – web na míru v případě menších značek poráží webové šablony. Například Solidpixels.

S tvorbou textů na web souvisí i SEO (Search Engine Optimization). Každý copywriter by měl mít alespoň základní povědomí o optimalizaci pro vyhledávače. Martina Zrzavá Libřická dává #seotipyodmarti a také pořádá SEO workshopy přímo pro copywritery. Pokud tedy chcete, aby vaše texty někdo četl, musíte čtenáře na web dostat. A to se vám podaří díky SEO. 

… píšete články

Ošemetné téma – jak psát články správně. Návod, jak by ideální články měly vypadat, neexistuje. Máma na mateřské vyhledává krátké texty, protože nemá moc času a její pozornost se tříští mezi dalších x úkolů. Odborník naopak očekává dlouhý a obsahově přínosný text, kterému rád obětuje hodně času. Jestli máme dát za něco ruce do ohně, pak jsou to návody od Obsahovky. Najdete tam spoustu příkladů i postupů, jak k danému textu přistupovat, a to nejen k formě textu, ale také k tématu, které komunikujete.

Jak napsat správně case study, jsme sepsaly i v jednom z našich článků. Na své si přijdou marketéři i obchodníci.

… píšete

Některé relevantní informace, ze kterých vychází váš copywriterský um, se nenachází v nejnovějších článcích a příspěvcích na internetu. Najdete je ve starších knihách. Základ psaní získáte z knihy od Stephena Kinga – O psaní, Ann Handley – Everybody Writes – i v „marketingové bibli“ Davida Ogilvyho – O reklamě (ta bílá).

A další tipy? S češtinou pomůže Červená propiska, neustálý přísun kreativity získáte díky Michelle a jejímu kurzu Jak na obsah jako profesionální kreativci a na umělou inteligenci si posvítíte s Lenkou Stawarczyk a jejím kurzem AI a psaní.

Tento článek byl letem copy světem. Můžete sledovat mnoho jiných tvůrců, školitelů a dalších odborníků, ale nezapomínejte na autentičnost. Psaní textu není jen o tom, jak má a nemá vypadat dle algoritmů nebo ostatních lidí. Psaní je o vás, vašem stylu a sdělení, které čtenáři dáváte. A to je skryté tajemství, proč si vaše texty vedou lépe než ty ostatní. 

Potřebujete se rozepsat?

Poptejte Linku ještě dnes.