Když hodíte do Googlu “Co je content marketing”, vyjede vám někde na předních pozicích wikipedia, která vám poví:

Obsahový marketing (anglicky content marketing) je forma marketingu, zaměřená na tvorbu, publikování a distribuci takového obsahu, který je pro vybrané cílové publikum relevantní a hodnotný. Cílem obsahového marketingu je zpravidla:

  • přilákat pozornost a generovat potenciální zákazníky
  • rozšířit svou zákaznickou základnu
  • zvýšit objem prodeje
  • zvýšit povědomí o značce a získat důvěryhodnost
  • zapojit online komunitu uživatelů

Long story short, jde o to dát lidem OBSAH, který pro ně má HODNOTU, tím je přilákáte, zaháčkujete do databáze pro e-mailing nebo jinak a už je pěkně zpracováváte dál, dokud, v ideálním případě, nebudou vašimi zákazníky. Je to vlastně jako na rybách. Pokud máte dobré žížaly, přiláká to ty správné ryby, že? 🙂 

Photo by Clarene Lalata on Unsplash

Co je content marketing jednou větou

Když se snažím funkci content manager vysvětlit kamarádům u piva, říkám něco ve smyslu: “Je to vše, čím se firma prezentuje a není to až tolik produktově zaměřené, nebo vůbec.” Obsah tak trochu tvoříme všichni a když se za něj vezme správně, může mít obrovský vliv na vaši značku, prodeje i počet životopisů, které přistanou vaší HR na stole. 

Co všechno content marketing zahrnuje

Uff, no tak vyjmenovávat všechno, čím se můžete prezentovat a není to sales pitch, by bylo na dlouho, ale je to jako s tou žížalou – žížala je pro ryby zajímavá, protože se hýbe, má hezkou barvu a ještě k tomu voní. A když tyhle zážitky dáte i do svého marketingu, máte tu nejlepší návnadu! A i když to píše copík, content není jen o textu.

Formáty obsahu pro content marketing. Zdroj: https://learn.g2.com/content-marketing

Vyplatí se dělat obsah?

Chcete čísla? Pojďme na ně! Podle údajů Demand metric má content marketing následující moc:

  • 60 % lidí si hledá produkt poté, co si o něm něco přečetla. 
  • Společnosti, které mají blog, generují měsíčně v průměru o 67 % víc leadů, tedy zajímavých kontaktů, se kterými lze pracovat dál (marketingově nebo obchodně).
  • Za každý utracený dolar generuje content marketing 3x více leadů než klasický marketing. 

Content marketing toho ale umí mnohem víc. Buduje značku, zvyšuje povědomí o ní, utužuje loajalitu zákazníků, ale samozřejmě hlavně podporuje prodeje.

Kdo vymyslel content marketing?

Content marketing je často spojován s příchodem internetu, koneckonců slavné “Content is King” je název eseje samotného Billa Gatese. Je ale content opravdu výdobytek posledních pár let? Osobně si myslím, že bychom se divili, co všechno se v historii dá nazvat obsahovým marketingem. Co třeba deníky Karla IV. na podporu jeho osobního brandu? Podívejme se ale na jeden méně kontrovezní příklad, průvodce Michelin.

Co má společného restaurace s pneumatikou? Obsahový marketing v 19. století 

Kdysi dávno řešili bratři Michelinové, jak zvednout poptávku po pneumatikách, které vyráběli (firmu založili v roce 1889). Logicky se muselo prodat víc aut. Jak to ale provést? Psát v novinách, že auta jsou skvělá a pneumatiky Michelin ještě lepší? Ale kdeže, šli na to od lesa… 

Michelin vytvořil průvodce Francií, který lákal na krásy motorismu a zároveň usnadňoval výletníkům život. Měl mapu, informace o benzínových pumpách a servisech, návod na výměnu pneumatiky a taky seznam restaurací a hotelů a původně byl zcela zdarma. Postupem času najali speciální tým mystery jedlíků, průvodce zpoplatnili a v roce 2026 to bude 100 let od udělení první michelinské hvězdy. 

No a jak je to s tím vyplácením se? Posuďte sami – díky průvodci získal Michelin důvěru zákazníků – byl jim užitečný, byl zábavný, propagoval výrobky firmy, tím pomáhal zvedat prodeje a dlouhodobě přispěl slavný Le Guide Michelin k image značky, kterou zná prakticky celý svět. A to už je slušný výkon na něco, co na první dobrou nemá s hlavním byznysem nic společného.