Jaký komunikační tón zvolit pro B2B publikum?

Na tuhle otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Pro B2B dlouho panovala představa, že komunikace musí být strohá, korporátní, odtažitá. Od toho firmy upouštějí, rozhodně ale není cesta mluvit jednou tak a jednou jinak. Váš komunikační tón (tonalita, tone of voice) je jen váš. Tady je pár věcí, které vám pro stanovení tonality pomohou.

1. Jak mluví vaši zakladatelé?

Ať chcete nebo ne, do určité velikosti firmy vaši zakladatelé/majitelé určují to, jak vaše firma působí. A do velké míry se tak mohou promítnout i v tonalitě. 

2. Co používají vaši zákazníci?

Pro nastavení komunikačního tónu je důležité i to, jak mluví vaši zákazníci. Možná používají anglikanismy, možná vůbec – to je sakra důležité i pro vás. Pokud jim třeba nerozumí a vy je budete mít v každé druhé větě… 🤷‍♀️

3. Jak chcete působit?

To, jak vaše firma chce při komunikaci působit, bude z velké části vycházet z hodnot. Pokud chcete pečovat o druhé, bude váš tón komunikace jiný než u dravého kryptoměnového startupu. Před tím, než se pustíte do definice, ujasněte si, jak chcete působit a jaký dojem chcete v lidech zanechávat.


Tip: S klienty používám takový malý jednoduchý trik: Kdyby vaše firma byla člověk, jak by mluvila, jak by se chovala, jak by chodila oblečená, co by měla za auru? Tohle nám vždy rychle pomůže najít základy tonality. Zkuste si to taky! 😉

4. Stanovte si komunikační tón a dodržujte ho

Jak si tonalitu definovat, moc pěkně popsali Pavel Cahlík nebo Lenka Stawarczyk (ta má i online školení na tone of voice). Nezapomínejte na to, že tonalita se propisuje do každého písmenka. Proto nemůžu dostatečně zdůraznit jednu věc: DODRŽUJTE NASTAVENÝ TÓN KOMUNIKACE. VŠUDE.

Často zapomínáme na věci jako automatické zprávy, cookies, out of office e-maily a podobně. Když si ale vše dobře nastavíte a pohlídáte, že máte tonalitu propsanou všude, můžete si být jistí, že jste udělali maximum pro budování značky a jednotné vnímání vaší firmy.

Takže se tonalita nemůže lišit?

Může. Mírně. Typicky v interní komunikaci je tón uvolněnější (i když ne vždy). Když ale dáte vedle sebe jednotlivé komunikační kanály, neměl by se tón výrazně lišit. Právě proto vám pomůže definovat si tonalitu. 

Next
Next

Jak máme definovat naši cílovou skupinu pro firemní komunikaci v B2B?