Proč AI nenahradí copywritera (zatím) a proč copywriter bez AI jako druh vymře
„Takových jako jste Vy, z marketingu, těch já mám na rekvalifikaci!“ řekla mi nedávno podnikatelka, která pomáhá lidem najít nové zaměstnání a učí finanční gramotnost. Jo. AI nahrazuje NĚKTERÉ lidi, ale…
Pokud lidé podnikali v tom, co dnes zvládne AI líp a za zlomek času, je jasné, že budou muset přehodnotit svou práci. To ale neznamená, že AI převezme všechno (a pokud ano, dopadneme jako v knize Qualityland).
AI jako junior
Na jednu stranu závidím mladým lidem drive, energii a nové možnosti. Na druhou stranu jim AI fakt nezávidím. Zatímco já a ještě některé ročníky po mně jsme měli možnost si nabít ústa jako junioři, v dnešní době je tohle mnohem těžší. Firmám se logicky nechce platit za něco, co za ně udělá umělá inteligence. Na druhou stranu – jak se junioři vypracují na seniory?
Vezměme si copywriting – psaní textů. To natrénujete tak, že budete psát. A číst. A zase psát. A necháte si dát zpětnou vazbu. A zase budete psát… Když teď texty produkuje umělá inteligence, na čem si je mohou lidé trénovat?
Co AI nevidí (a copywriter ano)
AI už toho dneska zvládne spoustu. Napíše vám všechno od e-mailu přes post po celý web. Ale pořád záleží, jaké dostane zadání a jak upravíte výsledek. A tady se láme chleba.
AI se vám snaží zavděčit a tak udělá všechno a možná ještě trochu víc. Už jsem zažila:
do web textů propašovala umělá inteligence číslo, které nikde v podkladech nebylo. Jo, 20 let zkušeností vypadá dobře. Ale když firma existuje jen 5 let?
V jiném případě mi napsala celou podstránku ve stylu nadpis–odrážkový seznam. Pro robota možná dobré, ale člověka to po chvíli začne nudit.
A tak je pořád potřeba copywriter, který ví.
Ví, jak text strukturovat.
Má selský rozum.
Vidí texty v kontextu a přitom odděleně.
Poslední bod je zajímavý. Přesvědčila jsem se teď u jednoho webu, který psala AI. Ty texty nebyly vůbec špatné (jako od juniora, mrk mrk), ale chyběla tam šťáva, chybělo tam provázání atd.
Příkladem je nenápadné navazování na hlavní claim. Třeba Just do it. Ten je super. A lidský copywriter ho vezme a x-krát obmění. Na Just send it u tlačítka formuláře nebo Who already did it u referencí apod. To je krásný příklad toho, kde se AI musí ještě učit a kde je dobrý lidský copywriter ještě pořád potřeba.
Copywriter s AI a hodinová sazba
Co aktuálně řeším, a myslím, že nejsem sama, je, že díky AI zvládnu některé věci rychleji. Mám například klienta, pro kterého tvořím mimo jiné e-mailové rozesílky. Dřív mi to zabralo 20–40 minut, podle složitosti podkladů. Dneska je to max. těch 20 minut, protože AI mi zachová tonalitu, styl, strukturu a udělá mi hrubý draft. Já zkontroluju, že čísla jsou správně, nic není pomíchané, upravím flow a detaily a jde se dál…
Má tedy pořád smysl hodinová sazba? A měla bych zdražovat, nebo naopak zlevňovat? To si myslím, že je cvičení čekající na velkou část lidí, kteří s AI pracují.
Jak se vyvine role copywritera v příštích letech
S rychlostí vývoje LLM modelů těžko předvídat. AI skutečně oddělila zrno od plev – ti, kteří byli (pod)průměrní, budou dříve či později přehodnocovat svou práci. Ti ostatní se budou soustředit na to, co je odlišuje od stroje. A to může být třeba umění číst mezi řádky a vytáhnout do textu do podstatné. Případně přesah do dalších oblastí. Role copywritera se zkrátka promění.
Už dnes znám jen málo kolegyň a kolegů, kteří by AI nevyužívali. Umělá inteligence je naším oponentem, rádcem, rozvíječem nápadů. A její role bude nejspíš ještě větší. Je jen na nás, jestli se adaptujeme, nebo necháme smést…
Jedna filozofická na závěr aneb divné kolečko
Další nástrahou AI je (pokud pominu všechny o bezpečnosti dat a vlivu na lidský mozek), že vám odpovídá na základě toho, co umí a/nebo co najde na internetu. A pokud bude psát texty umělá inteligence, pak je vezme a přechroustá je, aby zase napsala nový článek, jsme vážně v divném kolečku.
Psaní textů bývala kdysi výsada. V době, kdy nebyl knihtisk a pergamen i inkoust stály majlant, jste si sakra rozmysleli, co napíšete. Ještě v 20. století bylo psaní výsada – novinářů, politiků, reportérů, spisovatelů a samozřejmě i marketérů. Nyní se ale něco zlomilo a my bereme texty jako něco, co potřebujeme chrlit… A přitom stále víc toužíme po lidské expertíze a kontaktu. Není to paradox?
Speciální odměna pro ty, kteří dočetli až sem.
Pokud se vám článek líbil a taky přemýšlíte, jak to v tom marketingu s AI bude, napište mi na zdenka@zdenkalinka.cz svůj úhel pohledu. Jednomu vybranému z vás pošlu fyzickou knihu Qualityland. Nabídka platí do 31. 1. 2026.