Jak máme definovat naši cílovou skupinu pro firemní komunikaci v B2B?
Cílová skupina vaší komunikace nebude jen jedna. Určitě komunikujete směrem k zákazníkům, ale také k (potenciálním) zaměstnancům a skrze média i k širší veřejnosti. Jak si definovat cílové skupiny tak, aby vaše firemní komunikace dávala smysl?
1. Rozdělte příjemce sdělení podle typu
Jak už zaznělo v úvodu – zákazníci, uchazeči o práci a širší veřejnost jsou nejčastější skupiny, na které míří vaše komunikace. Prvním krokem je pojmenovat, ke komu potřebujete komunikovat. Možná ale budete mít i jiné – například instituce, spolky, média…
2. Popište funkce a lidi v daných skupinách
U zákazníka může být například rozdíl mezi rozhodovatelem a koncovým uživatelem. Příkladem je software – o jeho nákupu bude rozhodovat management, ale skutečně využívat ho budou lidé napříč společností. Dejte proto dohromady seznam lidí, kteří jsou pro vaše řešení důležití.
3. Zjistěte očekávání těchto lidí
CEO půjde po jiných benefitech než novinář a ten zase hledá něco jiného než uchazeč o práci. Zaměřte se na to, co tito lidé potřebují vyřešit – jaké mají problémy, proč k nim dochází a jak vaše řešení tyto problémy řeší. Zaměřte se i na emoce – v jakém rozpoložení lidé jsou, když hledají vaše řešení, a co jim přinesete?
4. Zjistěte, kde se tito lidé pohybují a co potřebují
Někdo věří sociálním sítím, jiní na nich vůbec nejsou, třetí tu sleduje zábavu. Zjistěte, kde vaše cílové skupiny vyhledávají informace. Tam potřebujete být nebo jim jít naproti. Zaměřte se taky na to, co za informace lidé potřebují. Chtějí detailní popis nějaké problematiky, rychlý přehled, nebo obojí?
5. Podle kanálů volte i formu obsahu
Jakmile víte, kde a jaké vaši lidé hledají informace, máte vodítko i k tomu, co budete potřebovat za obsah. Sociální sítě si vyžadují něco jiného než whitepaper a ten se zase liší od tiskové zprávy.
Pojmenování cílových skupin vám ulehčí nastavení celkové komunikace – od tonality po publikační plán.